دادو ستد، بازرگانی ، تولید و خدمات و بطور کلی محیط کسب و کار امروز ، آنچنان نسبت به چند دهه پیش دگرگون و پیچیده شده است که دیگر روشهای سنتی به هیچ وجه نمی تواند پاسخ گوی نیازهای نوین باشد. این دگرگونی سبب شده است که صاحبان و اداره کنندگان بنگاههای اقتصادی ، به ویژه در کشورهای پیشرفته صنعتی با رقابت فشرده در سطح ملی و جهانی رویارو شوند و تلاش کنند تا در این رقابت نفس گیر تنها در ردیف یشتازان باقی بمانند ، بلکه موقعیت خود را بهبود بخشند. یکی از عوامل موفقیت در این زمینه ، داشتن اطلاعات و آگاهی از عوامل تاثیر گذار در بازار است. عواملی که اگر کسی نسبت به آنها اطلاعات کافی ، به روز و درست نداشته باشد، دشوار می تواند در دنیای کیب و کار امروزی حتی در جایی که هست باقی بماند.و به سراشیب ور شکستگی نیفتد. از جهت دیگر علاوه بر عوامل تاثیر گذار در بازار؛ برای رشد و ارتقاء ، باید از جنبه های گوناگون این فرایند را مورد برسی قرار داد؛ که شامل یک برنامه ریزی مفصل در زمینه های زیر است که علاوه بر داشتن اطلاع نسبتا جامع از آنها باید دقیقا مورد برسی قرار گیرند. 1- مطالعه بازار اولین و مهمترین گام ارزیابی طرحها " بررسی اقتصادی". 2- ارزشیابی اقتصادی طرحهای تولیدی و صنعتی. 3- شناخت و بررسی فنی طرحهای تولیدی ، صنعتی و تخصیص منابع. 4- سازمان و دارئیهای آن. 5- رویکردهای مدیریت کیفیت خدمات. 6- تحقیقات بازاریابی ، حرکت به سوی توسعه یافتگی. 7- نتیجه کلی. بنابرین رشد و ارتقاء در بازار پدیدهای نیست که آنرابتوان در وسط کار دنبال کرد. رشد و ارتقاء در بازار یک برنامه ریزی مفصل و زیر بنایی میخواهد. در این برنامه ریزی باید برای مباحثمان یک اولویت بندی مناسب در نظر گرفت . برای این منظور مباحث بالا را مورد بازبینی قرار میدهیم.