از نتایج آشکار انقلاب صنعتی، قرن هفدهم، در اروپا پیدایش پدیده استعمار بود. تولید انبوه و نیاز به مصرف تولیدات نتیجهای جز ترویج فرهنگ مصرفگرایی در کشورهای جهان سوم نداشت. با ترویج و تبلیغ مصرفگرایی که به نوعی بیانگر استعمار نوین بود، شکاف طبقاتی، تجملگرایی، عدم خودباوری در تولید، تعطیل شدن کارخانههای داخلی، افزایش بیکاری و... را به دنبال داشت. از آن جایی که تغییر و تحول در سبک زندگی نوین اجتنابناپذیر است، روش مقابله با فرهنگ مصرفگرایی کالاهای خارجی به شکلی که پاسخگویی نیازهای امروز مردم هم باشد علامت سوال بزرگی است که نیاز به تامل بیشتر دارد. مقاله حاضر با استفاده از تئوری بازی ها به دنبال یک تعادل" نش" است تا بتواند تعادلی را بین 4 بازیکن حقوقی (دولت، تولید کننده خارجی، تولید کننده داخلی و مردم)که هر یک در خصوص مصرف کالای داخلی و خارجی استراتژی های متفاوتی نیز دارند را بدست آورد. علاوه بر این در این مقاله، نشان داده شده است که استفاده از تئوری بازی ها در شرایط تصمیم گیری گروهی می تواند ابزار مناسبی برای دستیابی به تصمیم گیری های کلان بادرنظرگرفتن تمام زوایا چه به صورت تعاونی یا غیر تعاونی، یا به صورت ایستا و یا پویا باشد.