این تحقیق به بررسی شیوهها و عوامل موثر آموزش قانونگرایی و شهروندی در مدارس دوره راهنمایی استان گیلان پرداخته است .شیوه ها شامل تشویق و تنبیه در مدارس استان وعوامل به بررسی تاثیر گروه همسالان ، نگرش به مدرسه و مدیریت مدرسه و همچنین نقش «دیگران مهم» و «خود» در قالب ده فرضیه به بررسی موضوع مورد نظر پرداخته است . محقق با استفاده از یک چارچوب مفهومی متناسب با نیاز تحقیق در مدارس و ترکیب دیدگاههای نظری و یک نظریه کلی در زمینه شناخت، نگرش و رفتار که مبتنی بر نظریه فیش باین و آجزن بوده است، به مطالعه پرداخته است . روش اصلی کار پیمایش و پایگاه تحقیق اثباتی بود که محقق فقط به رد وتایید فرضیات خویش پرداخته است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده و اطلاعات از میان 397 دانشآموز سوم راهنمایی از بین شش شهر استان جمع آوری شد و روش نمونه گیری نیز احتمالی طبقه بندی چندمرحلهای بوده است.