کامپیوتری و مکانزه کردن مکاتبات اداری و گردش نامه های سازمانی از جمله مقوله هایی است که ذهن تحلیل گران و طراحان سیستم را به خود مشغول کرده است. اتوماسیون اداری تنها یکی از دستاوردهای پیشرفت های عظیم دوره فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات است. به کمک فناوری های اطلاعات اتوماسیون معنا و هستی دوباره یافته و عملیات سازمانی سریع تر و کم هزینه تر صورت می گیرد. در این گزارش در پی آن هستیم تا ضمن واژه کاوی مفهوم اداره و دفتر و نحوه گردش مکاتبات اداری در شکل سنتی، به تبارشناسی اتوماسیون اداری پرداخته و در نهایتاً به معرفی مزایا و معایب اتوماسیون اداری پرداخته تا ابعاد و اضلاع پنهان این پدیده منفعت زا را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.