هزینه بدست آوردن یک مشتری جدید بین 5 تا 7 برابر هزینه نگهداری یک مشتری موجود است، بنابر این بر هیچ کس پوشیده نیست که مشتری مهمترین دارایی یک شرکت است و حفظ و نگهداری آن اساسی ترین وظیفه یک شرکت برای موفقیت در دنیای پر تلاطم کسب و کار امروزی است. یکی از ابزار دست یازیدن به این امر ایجاد روابط بلند مدت با مشتری است. که بازاریابی رابطه مند به خوبی به ایجاد این رابطه می پردازد. ولی آیا تنها با ایجاد روابط بلند مدت می توان مشتری را حفظ نمود به عبارت دیگر تنها بازاریابی رابطه مند کافی است. این مقاله به بررسی پارادایم بازاریابی رابطه مند پرداخته و آن را از زوایای مختلف بررسی نموده و در انتها نتیجه گیری می کند که امروزه بازاریابی رابطه مند لازم است ولی کافی نیست و برای موفقیت در بستر بازاریابی رابطه مند باید از بازاریابی حمایتی و بازاریابی حسی استفاده نمود.