در بستر خصوصی سازی ، سازمان ها آمادگی حضور قوی تر در بازارهای جهانی را خواهند داشت و با کوچک شدن بخش دولتی، رقابت و در پی آن کارایی افزایش می یابد. در کشور ما نیز خصوصی سازی با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری به جهت گیری اصلی کشور در زمینه اقتصاد تبدیل شده است. علی رغم این، همچنان در زمینه مفاهیم و روش های اجرایی آن کمبود احساس می شود. پژوهش حاضر به بیان مفاهیم و تعاریف خصوصی سازی از دیدگاه های مختلف می پردازد. سپس علاوه بر بررسی روش های اجرای خصوصی سازی، به دستورالعمل هایی پیرامون انتخاب بهینه روش ها نیز اشاره دارد. در پایان نیز به بررسی خصوصی سازی در صنعت مخابرات، صنایع وابسته به بانک و کشاورزی از دید پژوهش های دانشگاهی پرداخته می شود.