با گام نهادن به هزاره سوم، عصر دانش وارد عصر اطلاعات و ارتباطات شده است و حرف اول و آخر را فناوری اطلاعات وارتباطات می زند و بر روی هر پدیده تاثیر می گذارد. ورود به این عصر مستلزم شناخت ویژگی های این دوره می باشد. یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی که از فناوری اطلاعات تاثیر می پذیرد موسسات آموزشی و دانشگاه ها می باشند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ایجاد توان رقابتی و انتقال سریع تر دانش و تجربه ساختار جدیدی از دانشگاه تحت عنوان دانشگاه مجازی را تعریف می کند که آموزش در این دانشگاه در یک محیط وب صورت می گیرد و می تواند طیف وسیعی از جویندگان علم را در نقاط مختلف تحت پوشش شبکه آموزشی در آورد. دانشگاه مجازی، آموزش انسان های دانش مدار را به منظور کسب دانش و معرفت، سرلوحه کار خویش قرار داده است. در این مسیر دانشگاه مجازی ضمن برخورداری از مزایای انکار ناپذیر، با چالش های جدی مواجه می باشد. در این مقاله سعی در مرور ادبیات دانشگاه مجازی داشته و مدل 4 رکنی دانشگاه مجازی را به تصویر کشیده و به تبیین چالش ها و مزایا دانشگاه مجازی می پردازیم.