در عصر حاضر سلامتی یکی از مهمترین دغدغه های نوع بشر است و نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی نقش روزافزونی را از طریق سیاست گذاری، حاکمیت درون بخشی و رهبری بین بخشی برای حفظ و ارتقا سلامت مردم در ابعاد مختلف آن برعهده دارد. از آنجایی که پرستاران پرتعدادترین سرمایه های انسانی در مقوله حفظ امنیت سلامت جامعه هستند.لذا نقش آنها در تصمیم گیری سازمان می تواند تحول عظیمی در کیفیت ارایه خدمات بهداشتی درمانی ایجاد کند. هدف و روش تحقیق: بررسی نقش استقرار نظام پیشنهادات (مدیریت مشارکتی) برکارآمدی کیفیت خدمات پزشکی اورژانس (مطالعه موردی مرکز اورژانس 115مازندران) می باشد. جامعه مورد پژوهش در این تحقیق 208 نفر از کارکنان عملیاتی اورژانس 115 مازندران و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد که به بررسی سه فرضیه ی رابطه استقرار نظام پیشنهادات با کارآمدی نیروی انسانی، کارآمدی مدیریت، کارآمدی سازمان (ساختار و نظام اداری) و پرداخته شد. روش آماری در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، استفاده از آزمون t-test بااستفاده از نرم افزار spss می باشد. یافته ها ونتایج آزمون آماری نشان داد که بین استقرار نظام پیشنهادات و کارآمدی نیروی انسانی، مدیریت، ساختار و نظام اداری اورژانس 115 مازندران رابطه مثبت و معنی داروجود دارد، پس بین استقرار نظام پیشنهادات وکارآمدی کیفیت خدمات پزشکی اورژانس در اورژانس 115مازندران رابطه مثبت و معنی دار برقرار می باشد. نتیجه می گیریم که استقرار و استمرار و حمایت مدیران از نظام پیشنهادات و تصمیم گیری مشارکتی در سازمان و تبدیل کردن این نوع تصمیم گیری به عنوان فرهنگ سازمانی، می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه های سیستم باعث بالا رفتن عملکرد مدیران ،کارکنان وافزایش کیفیت خدمات دهی اورژانس 115مازندران به مردم شود. در این تحقیق با استناد به سوابق تحقیقات پیشین و ادبیات موضوعی تحقیق و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی حاصل از داده های پرسشنامه یک مدل بومی ارائه شده و سپس در پایان پیشنهاداتی در افزایش کارآمدی هر چه بیشتر نظام پیشنهادات مطرح شده است.