تغییرات سریع دنیای کنونی سازمانها را با چالشهای مختلفی رو به رو کرده است، در این میان سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزار مختلف مدیریتی و فن آوریهای نوین از فرصتهای ایجاد شده به سود خود استفاده کنند که یکی از این چالشها پیچیدگی های ناشی از نوآوری است. که باعث کوتاه تر شدن عمر محصول و افزایش توسعه محصول جدید می باشد. پیچیدگی در نوآوری باعث افزایش مقدار دانش در سازمان می شود. دانش در سازمانهای امروزی به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت تلقی می گردد، به همین جهت مدیریت دانش موجود در سازمانها از اهمیتی ویژه بر خوردار گردیده است. در این مقاله ابتدا تشریح مفهومی مدیریت دانش و نوآوری و در ادامه با استفاده از مدل مفهومی نوناکا و تاکوچی چهار حالت تبادل دانش تشریح شده است