در این مقاله سعی شده است باتوجه به اهمیت و گسترش روز افزون مفاهیم و اصول حاکم بر مدیریت کیفیت، مدیریت کیفیت جامع و نظریات رهبران مقوله کیفیت و بلاخص مدیریت کیفیت جامع برای آشنایی اولیه با این موضوع معرفی و توضیح داده شود . در این مقاله بیشتر بر روی نظریات رهبران و پیشتازان مقوله مدیریت کیفیت جامع تاکید شده که خود این نظرات تعریفی کامل و روان از مدیریت کیفیت میباشند و سعی شده است که از نظرات اندیشمندان و نظریه پردازان طراز اول مدیریت و مدیریت کیفیت جامع برای معرفی هر چه بهتر این موضوع استفاده شود. قرائن موجود حاکی از آن است که سیستمهای مدیریت کیفیت جامع در یک جهت گیری کلی و اساسی در پی تامین نیازها و انتظارات مشتریان هستند. و این بزرگترین رسالتی است که میتوان برای سیستمهای مدیریت کیفیت جامع درنظر گرفت. لازم به یادآوری است که در این مقاله از کلیه سیستمهای مدیریتی موجود بهعنوان سیستم مدیریت کیفیت جامع یاد شده است.