تا کنون مدلهای ارزیابی تجارت الکترونیکی تمرکز شان بر الزامات و چگونگی پیاده سازی آن بوده است . در حالی که براساس دیدگاه سیستمی می بایست تمرکز بر ارزش ها باشد. از این رو در این مقاله ابتدا سعی خواهد شد پس از ارائه تعریف هایی برای کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی بین بنگاهی، ضرورت سنجش تاثیرات تجارت الکترونیک بین بنگاهی بیان گردد و بعد از بیان نظرات صاحب نظران درباره ی مزایا و چالش های تجارت الکترونیکی بین بنگاهی و نیز تشریح چارچوب های ارائه شده محققان مختلف به عنوان نمونه ، چهارچوبی برای سنجش تاثیرات تجارت الکترونیک بین بنگاهی در اقتصاد ملی، بانکداری و محیط زیست ارائه گردد .و سپس با استفاده از آنتروپی شانون به تحلیل محتوا پرداخته و نتیجه ی این تحلیل را ذکر میکنیم.و در نهایت نتیجه گیری میشود که کسب و کار الکترونیکی امروزه تبدیل به یک ضرورت بسیار مهم و حیاتی شده که برای همگام شدن با آن، عزم و اراده ای ملی در سطح کشور نیاز است.