یکی از وظایف اصلی یک مدیر که به نحوی کامل کننده سایر وظایف یک مدیر می باشد بحث نظارت و کنترل است. که این امر تحقیقا متضمن ایجاد کارایی و اثر بخشی و به تبع آن بهره وری در سازمانهاست مدیران به وسیله کنترل و نظارت نسبت به نحوه تحقق هدفها و انجام عملیات ، آگاهى مى یابند و قدرت پیگیرى پیدا خواهند کرد، تا در صورت وجود هرگونه انحراف از اهداف و برنامه ها و تخطى از انجام عملیات ، توان اصلاح آنها را پیدا کنند. هیچ سازمانى بدون داشتن یک سیستم دقیق و جامع نظارت و کنترل ، نمى تواند از منابع و امکانات خود به درستى استفاده کند و در تحقق هدفهاى خود موفق باشد.