امروزه قیمت و کیفیت از مهمترین مزیت های رقابتی در صنایع به شمار می آیند.ازاین رو بررسی رابطه ی بین این دو مزیت رقابتی در سال های اخیر به ویژه در صنایع پیشرو و کشور های صنعتی بسیار مورد بحث بوده است.این که بدی کیفیت چه تاثیری بر قیمت محصولات و متعاقبا در آمد شرکت خواهد داشت و نیز برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید چقدر هزینه کنیم بحث هزینه یابی کیفیت را جایگاهی ویژه بخشیده است.بالاترین هزینه و ضرری که یک شرکت متقبل می شود و ممکن است باعث از دست رفتن مشتری در دنیای رقابتی کنونی باشد هزینه ی پایین بودن کیفیت محصول و یا خدمات است.شش سیگما بر بهبود کیفیت و پیشگیری از تولید ضایعات و نیز کاهش زمان و نرخ گردش کار و در نتیجه کاهش هزینه تمرکز دارد.شش سیگما پس از شناخت صحیح اقلام هزینه آنها را حذف یا کاهش می دهد که ارزش افزوده ای را برای مشتریان ایجاد نمی کنند و باعث تلف شدن منابع نیز می گردند.با درک وجود هزینه هی گسترده ای که در سیستم ها وجود دارد اجرای روش شش سیگما که در نظر دارد ضایعات را تا سطح 4/3 در میلیون کاهش دهد بسیار مفید بنظر می رسد.و باعث کشف این فلسفه که افزایش کیفیت هزینه ها را کاهش خواهد داد می شود.