تغییر و تحولات دهههای اخیر به قدری گسترده و سریع اتفاق افتاده که تمامیابعاد و شئونات زندگی فردی و اجتماعی تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در این شرایط، نیازها و خواستههای بشری از تنوع بیشتری برخوردار شده است و سازمانها برای پاسخگویی بهتر در مقابل مشتریان باید با بهرهگیری از توان خلاقیت کارکنان، ضمن نوآوری در محصولات و خدمات، توانایی خود را در جهان رقابتی افزایش دهند. در چنین فضایی نقش و جایگاه کارآفرینان به عنوان موتور توسعه، به ویژه در کشور ما بسیار حساستر و اثر بخشتر از گذشته مطرح میباشد. این مقاله در صدد است تا با ترسیم فضای کارآفرینی در کشور به نقش صنایع دستی در توسعه آن بپردازد. کارآفرینی فرآیندی است که در محیطها و مجموعه های مختلفی اتفاق می افتد و طی آن تغییرات در سیستم اقتصادی از طریق نوآوریهای افرادی که به فرصت های اقتصادی واکنش نشان می دهند، رخ می دهد که این امر باعث ایجاد ارزش فردی و اجتماعی خواهد شد. در این بین ارزش بالقوه صنایع دستی ایران به عنوان جوهرۀ فرهنگ مردمی به گونهای است که اگر این صنایع ساماندهی و تقویت شوند و سرمایهگذاری لازم در مورد تولید آنها صورت گیرد می تواند کمک شایانی به توسعه اقتصادی کشور نماید. بررسی استعداد ها و ظرفیت های ایجاد اشتغال و توجه به فرصت های کارآفرینانه در اقتصاد مناطق یکی از مبرم ترین وظایف دولت در شرایط کنونی است. این مسئله به ویژه در نواحی محروم و در عین حال بهره مند از توان بالقوه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار است.