دکتر نوریاکی کانو یکی از برجسته ترین صاحبنظران علم مدیریت کیفیت، در مدل خود نیازمندیهای مشتریان و یا بعبارت دیگر خصوصیات کیفی محصولات را به سه دسته اصلی تقسیم می کند و هر نوع نیازمندی را در یک نمودار دوبعدی نشان می دهد. الزامات و خصوصیات کیفی مدل کانو عبارتند از: الزامات اساسی، الزامات عملکردی، الزامات انگیزشی، بی تفاوتی، سوال برانگیز و معکوس در پرسشنامه کانو برای هر ویژگی یا شاخص تعیین شده یک زوج سوال طراحی می شود: 1- اگراین ویژگی در این محصول وجود داشته باشد، تا چه حد در میزان رضایت شما، تأثیرمی گذارد؟ (سوالات کارکردی) 2- اگر این ویژگی در محصول وجود نداشته باشد، تا چه حد در میزان رضایت شما، تأثیر می گذارد؟ (سوالات غیرکارکردی) پاسخ به این سوالات در شکل: دوست دارم (راضی)،باید باشد،بی تفاوتم، تحمل می کنم (قابل تحمل) و دوست ندارم (ناراضی)، مطرح می گردد. ارزیابی پرسشنامه کانو بر اساس ماتریس ارزیابی کانو صورت می گیرد. با توجه به پاسخ هر فرد به سوالات کارکردی و غیرکارکردی و با استفاده از ماتریس ارزیابی کانو مشخص می شود که پاسخ وی در کدام دسته جای می گیرد. در فایل ارائه شده نسخه فارسی و انگلیسی پرسشنامه به همراه توضیح درباره این مدل و ماتریس ارزیابی کانو ارائه شده است. برای دریافت فایل ابتدا عضو سایت شده و سپس فایل را به صورت رایگان دانلود کنید. شما می توانید سایر پرسشنامه های موجود در سایت را از اینجا مشاهده کنید