دنیایی که درآن زندگی می کنیم بستر تغییر و تحولات پرسرعت و همیشگی است. برای بقا و ادامه حیات درچنین محیط متلاطم و پویایی، نیازمند افکار، ایده ها، و اندیشه های نو هستیم. از ابزارهاییکه می توانند دراین راه یاری رسان باشند می توان از خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی نام برد. خلاقیت به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است اما نوآوری فراگرد تبدیل این افکار به عمل تعریف شده است. از سوی دیگر کارآفرینی به پلی تشبیه شده است که نوآوری را به شکوفایی تبدیل می کند. ازخلاقیت و نوآوری به عنوان جوهره ی ناب کارآفرینی یاد شده است و کارآفرینی به عقیده ی شومپیتر موتور توسعه ی اقتصادی به شمار می رود. بر سر راه خلاقیت، نوآوری وکارآفرینی موانع متعدد وجود دارد. هدف مقاله حاضر ارائه ی تعاریف خلاقیت، نوآوری، و کارآفرینی و نیز معرفی و طبقه بندی موانع فرهنگی و اجتماعی این سه مقوله می باشد. از آن جا که به عقیده ی محققان وجود استعداد خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی درافراد به تنهایی کافی نیست و ازمیان برداشتن موانع موجود در راه ظهور آن ها مهم تر است باید این موانع را شناسایی کرده و برای حذف آن ها گام برداریم.