همه سازمان ها برای بقاء نیازمند اندیشه های نو و نظریات بدیع و تاز هاند. افکار و نظریات جدید همچون روحی در کالبد سازمان دمیده می شود و آن را از نیستی و فنا نجات می دهد. نوآوری عنصری کلیدی برای بقا و موفقیت سازمان در محیط تجاری رقابتی امروز، محسوب می گردد. نوشتار حاضر ضمن پرداختن به مفاهیم نخستین و تعاریف خلاقیت و نوآوری، به اجمال به بررسی سطوح نوآوری پرداخته و پس از مطرح ساختن سه سطح نوآوری به مطالعه اصول مدیریتی ایجاد کننده خلاقیت و نوآوری می پردازد. این اصول عبارتند از دانش متنوع و قابل دسترس، محیط کاری همراه با تشریک مساعی، آزمایش سریع ایده های جدید، تشویق رفتار های حامی سه اصل نخست و از بین بردن مقاومت. در این نوشتار پس از شرح کوتاهی پیرامون هر یک از این اصول، در خاتمه به بررسی پاره ای از عوامل اضمحلال و نابودی نوآوری در سازمان خواهیم پرداخت.