اجزای اصلی موفقیت مدیریت دانش، استراتژی، فرهنگ، تکنولوژی، سازمان و افراد هستند. دانش و استراتژی هر دو مفاهیمی پویا و چند جانبه هستند. امروزه دانش قدرت است و مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی برای بهبود رقابت پذیری سازمان ایجاد شده است. برای اینکه یک سازمان ارتباط بین استراتژی و دانش خود را توصیف کند، در ابتدا باید نقشه استراتژیک خود را طرح کند، دانش مورد نیاز برای اجرای استراتژی مفروض را تدوین کند و آن را با دانش واقعی مقایسه کند، لذا کاستی های دانش استراتژیک خود را فاش می کند. یک فرایند جمع آوری، تدوین و انتقال دانش صریح و تلویحی درون یک سازمان، کسب اطلاعات صحی ح برای افراد شایسته، KM استراتژی در مکان و زمان مناسب می باشد. برنامه ریزی استراتژیک با یک گرایش تصمی مگیری دنبال شده است: "آنچه که باید انجام دهیم". در این رویکرد فعالیت ها رویه ای که بر مبنای دانش ایجاد شده است را دنبال می کنند.