در گذر از عصر ارتباطات نامحدود و ورود به عصر مجازی و با ارتقاءیافتن سطح زندگی فردی و اجتماعی بشر، حرکت دولت نیز به سوی جوامع اطلاعاتی و مجازی الزامی گریز ناپذیر است. از طرفی با شدت گرفتن رقابت در بازار اقتصادجهانی، ابزارهای بکارگرفته شده برای سنجیده شدن بنگاهها و دولتها نیز تغییر و تکامل یافته است. در گذشته، قدرت اقتصادی کشورهای توسعهیافته با توجه به میزان توسعه صنعت مشخص میشد، اما امروزه با در نظر گرفتن توانایی آنها برای انتقال سریع، مطمئن وکاربرد بهینه مقادیر بزرگ اطلاعات مشخص میشود. بانهادینه شدن دولت الکترونیک در زیرساختهای فنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، امکان انجام کلیه تعاملات هر شهروند در هر زمان و در هر مکان، داخل یا حتی خارج از کشور فراهم می شود که در تقابل با این سیاست دولت، وجود بانکها بعنوان واسطه های مالی الکترونیک نیز در تحقق این امر بایسته ایی انکار ناشدنیست،که صنعت بانکداری را ملزم به تسریع، تغییر و تنوع در ارائه خدمات ساخته است. ظهور پدیده هایی چون: بانکداری مجازی، بانکداری سیار و بانکداری همراه، مبین همسوئی و رویکرد هماهنگ صنعت بانکداری با اهداف دولت الکترونیک می باشد که بدون شک در دراز مدت موجبات حاکمیت دولت الکترونیک را فراهم خواهدساخت. مقاله پیش رو ضمن گذری بر الزامات تحقق اهداف دولت الکترونیک، بانکداری همراه را بعنوان خدمت بزرگ بانکداری سیارکه همراستا با رویکرد دولت الکترونیک می باشد، معرفی کرده وبه اعتبار سنجی، بررسی چالشها وموانع پنهان وآشکار، راهکارههای پذیرش خدمات نوین، بررسی روشهای موفق اجرایی همرا ه بانک(داخلی وخارجی) و...که نتیجه تحقیق علمی – پژوهشی نویسندگان و با ابزار پرسشنامه طی یک تحقیق میدانی صورت گرفته است، خواهد پرداخت.