کسب مزیت رقابتی از راه نوآوری، فرآیندی بسیار پیچیده ای است. این فرآیند آکنده از پیچیدگی های فنی، وابستگی متقابل تخصص های مختلف، عدم قطعیت و روابط کاری بسیار پیچیده است. از این رو تحقیقات و ایده های نوآور در سازمان باید به خوبی برقرار و مدیریت شوند تا ایده های نوآورانه بتوانند در قالب محصولات و خدمات جدید به بازار عرضه شوند. بر این اساس، مقاله حاضر که از لحاظ روش تحقیق از نوع مقالات(تحقیقات) کیفی و کتابخانه ای می باشد، با هدف بررسی عملکرد مدیریت تحقیقات و نوآوری و نقش آن در سازمان های رقابتی تهیه و تدوین گردیده است که جهت بررسی و تحلیل موضوع به مدیریت نوآوری، تأکید بر کار تیمی، بررسی شاخص های عملکرد نوآورانه، عوامل مؤثر بر آن پرداخته شده است.