توسه کارکردی کیفیت سیستمی است مشتری مدار برای مدیریت کیفیت و توسعه و بهبود کالا ها و خدمات که هدف آن ارتقای رضایت مشتری است.با توجه به اینکه امروزه یکی از چالش های اساسی سازمان ها جلب رضایت مشتری است این تکنیک می تواند روش خوبی برای ارائه کالا ها و خدمات مطابق نیازهای مشتریان باشد.البته از آنجایی که خواسته ها و نیازهای مشتریان به صورت کیفی بیان می شودا امکان ایجاد مستقیم این ویژگیها در کالا ها و خدمات تولیدی سازمان وجود نداشته و باید به صورت کمی درآید که سیستم توسه کارکردی کیفیت از طریق خانه های کیفیت این امر را مقدور می سازد. در این مقاله بعد از ذکر مختصری درباره پیشینه و مفهوم QFD-مدل های مختلف این تکنیک و نحوه تکمیل خانه های کیفیت و همچنین مزایا و معایب این روش مورد بررسی قرار می گیرد..به علاوه بعضی از تکنیک هایی که برای رفع پاره ای از معایب این روش به کار می روداز قبیل منطق فازی-شبکه های عصبی مصنوعی-روش تاگوچی بررسی می شود.البته قبل از ذکر این تکنیک ها محیط QFD ونحوه کمک این تکنیک در بکارگیری بعضی از تکنیک های دیگر از قبیل SPC-DOE-DFM-FTA مورد بررسی قرار می گیرد.