استراتژی های رقابتی یا استراتژی کسب و کار سازمان چگونگی رقابت و برتری در برابر رقبا، چهارچوب ها و الگوی رقابت و جایگاه و چشم انداز لازم را برای سازمان تعیین می نمایند. از مهم ترین استراتژی های رقابتی که در ادبیات موضوع عنوان شده اند می توان به استراتژی های سه گانه رقابتی پورتر اشاره کرد. در این مقاله با بکارگیری نظرات خبرگان حوزه برنامه ریزی و پژوهش های انجام شده در عصر حاضر با بیان اهمیت خلاقیت و نوآوری در استراتژی های رقابتی؛ به ارائه مدل مفهومی تعدیل یافته استراتژی های رقابتی پورتر پرداخته شده و راهکارهایی جهت افزایش خلاقیت و نوآوری ارائه شده است.