امروزه دانش به عنوان دارایی رقابتی کلیدی و ارزشمندی شناخته شده که مبنای رشد پایدارو رمز حفظ مزیت رقابتی ماندگار یک سازمان به شمار می رود. نقش دو گانه فرهنگ هم به عنوان مانع عمده و هم به عنوان عامل توانمند ساز تلاشهای مدیریت دانش اهمیت این عامل را در مدیریت مژثر یر فرایندهای مدیریت دانش مضاعف می سازد. مقاله حاضر به بررسی رابطه بین انواع فرهنگ سازمانی با ابعاد مختلف مدیریت دانش می پردازد .به منظور تجزیه و تحلیل تفاوتهای بین انواع فرهنگ سازمانی چارچوب مفهومی ارزشهای رقابتی ارائه شده توسط کامرون و کوئین مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله رابطه بین چهار نوع فرهنگ سازمانی شامل فرهنگ گروهی، فرهنگ توسعه ای، فرهنگ سلسله مراتبی،و فرهنگ منطقی(بازار) و ابعاد شش گانه مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة پژوهش توصیفی- همبستگی و از شاخه میدانی می باشد. به منظور آزمون فرضیات و تحلیل یافته های پژوهش از تکنیکهای آماری رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار( در سطح اطمینان 99 درصد) بین انواع فرهنگ سازمانی و ابعاد شش گانه مدیریت دانش می باشد.