با توجه به رشد سریع فناوری و تکنولوژی و همچنین افزایش آلودگی محیط زیست ، لازم است که به سلامت افراد جامعه توجه زیادی گردد. در دنیای امروز، پیچیدگی زندگی اجتماعی بشر از یک سو، و امتیازها و سودمندی جهانگردی و درآمدی که نصیب جامعه می کند از سوی دیگر، بیش از پیش او را به بررسی علمی مسائل مرتبط با جهانگردی رهنمون ساخته است. گردشگری می تواند شاخص های عدالت اجتماعی ،ارتقاء سطح زندگی ،رفاه عمومی ،تعادل و توازن منطقه ای را بهبود بخشد. گردشگری می تواند شاخص های عدالت اجتماعی ،ارتقاء سطح زندگی ،رفاه عمومی ،تعادل و توازن منطقه ای را بهبود بخشد.علاوه بر این محرک های اقتصادی ، محیطی ، تکنولوژیکی، سیاسی ، جمعیت شناختی بر نیاز ها و ارزش های توریست و برپیش بینی توریسم تاثیر می گذارند و همچنین نیاز ها و ارزشهای جهانگردی و پیش بینی توریسم رابطه متقابل با توسعه محصول جدید دارند. بنا بر این سعی گردیده به جنبه های مهم مفهوم بازاریابی و تجارت الکترونیک گردشگری سلامت پرداخته شود. در این مقاله ابتدا سیر کلی به مفهوم بازاریابی و تجارت الکترونیکی گردشگری سلامت خواهد شد و ارتباط انواع روشهای اقتصادی،تکنولوژیکی،جمعیت شناختی،محیطی،سیاسی با توریسم و بازاریابی با استفاده از مدل دویر،Dwyer)) بیان خواهد گردید.