امروزه رضایت شغلی کارکنان در سازمانهای خدماتی نقش مهمی در تحقق اهداف سازمانها دارد. شرکت های بیمه یکی از انواع سازمانهایی که رضایت شغلی نقش بسیار مهمی در آنها دارد. تحقیقات پیشین نشان داده است رضایت شغلی سازمانها تحت تاثیر رفتارهای خاصی از کارکنان تحت عنوان رفتارهای شهروندی قرار می گیرد. با مطرح شدن نقش و اهمیت رفتارهای شهروندی در سازمانهای خدماتی، تحقیقات گسترده¬ای بر روی اینگونه رفتارها و عوامل موثر بر بروز آن صورت گرفته است. رفتارهای شهروندی خود تحت تاثیر متغیرهای زیادی همچون عدالت سازمانی، سبک رهبری، اعتماد سازمانی، تعهد سازمانی و غیره قرار می گیرند. لذا در این تحقیق با بررسی سابقه تحقیقات گذشته، یک مدل مفهومی جهت تاثیرگذاری پنج بعد رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و این مدل را در دو شرکت بیمه ایران و البرز (بررسی نقش تعدیل گری نوع سازمان) از طریق پرسشنامه مورد سنجش و آزمون قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی - مدل معادلات ساختاری بوده است. در پایان برای بهبود تاثیرگذاری عوامل موثر بر رفتارهای شهروندی، پیشنهاداتی ارائه شده است.