به تجربه ثابت شده است که علی رغم دقت کافی در کارها ی جذب و گزینش نیروی انسانی گاهی ممکن است کارکنانی وارد سازمان شوند که رفتارهای ناهنجار ی در محیط کاری ازخود نشان دهند،چنانکه گاهی مشاوره و راهنمایی هم ممکن است نتواند در اصلاح رفتارآنان موثر افتد.دراین صورت اعمال انضباط در سازمان حداقل برای ((کارکنان مشکل آفرین ))الزامی می گردد. رفتار های ناهنجاری که مدیران را ناگزیر از اعمال انضباط در سازمان می کنند عبارتند از: کم کاری های آشکار و پنهان، ترک محل خدمت در ساعات کار،ت اخیر در ورود به محل کار، نزاع کشمکش، تمرد، غیبتهای مکرر و بی دلیل، مراعات نکردن قوانین ومقررات ایمنی و سایر رفتارهایی که ممکن است اثرات نامطلوبی برای سازمان ومدیریت در پی داشته باشند و مالا در کیفیت وکمیت کالا و یا خدمات مورد نظر آثار منفی به جای بگذارند. بدیهی است که سازمان ومدیریت نمی توانند در برابر چنین رفتارهایی بی اعتنا بمانند، بنابراین ناگزیرند برای رفع آنها اقدامات لازم را به عمل آورند.