در بین سازمان های خدماتی حرفهای، بخش بهداشت و درمان به دلیل ارتباط با سلامت جامعه نیازمند استفاده از روشهایی کارا در ارائهی خدمات مطلوب و رفع نیازهای مراجعین میباشد که تنها در سایه استفاده از روشهای نوین مدیریت دانش و اطلاعات امکان پذیر است. بهبود کیفیت، ارائه خدمات مطلوبتر و هزینههای بهداشتی پایین، نتیجه تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی زیر مجموعهی آن می باشد. لذا شناخت و ارزیابی ابعاد فرآیند مدیریت دانش، ما را به سمت باور نمودن موقعیتهای جدید در جهت استفاده از مفاهیم مدیریت دانش در خلق سیستمی مناسب برای بخش بهداشت و درمان که پیشگیرانه، متمرکز و استراتژیک باشد رهنمون مینماید. در این مطالعه پیمایشی، کارمندان و پرسنل بیمارستانهای شهرستان یزد با مدرک دیپلم و بالاتر جامعهی آماری پژوهش را تشکیل میدهند که پس از طرح تحقیق، توصیف رویهها و روشهای مرتبط با فرآیند مدیریت دانش، به بررسی سطح هر یک از ابعاد آن می پردازیم. بر طبق نتایج این پژوهش، مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد در زمینهی کسب و خلق دانش و بهکارگیری دانش در وضعیت مطلوبی قرار دارند که بیانگر تلاش درخور توجه کارکنان در جهت دستیابی به دانش روز و تمایل آنان در بهکارگیری دانش موجود میباشد. در این راستا میتوان با بهکارگیری روشهای مناسب، به ارائهی دانش جدید و مورد نیاز آنان پرداخته و در راستای تقویت این ابعاد گام برداشت.