در این مقاله یک بررسی اجمالی نسبت به روند رشد و توسعه صنعت خودرو ایران ، چین ، هند و آلمان انجام می گیرد. سپس با ارائه اطلاعاتی هر چند مختصر ، به بررسی مقایسه ای در زمینه خودروسازی این کشورها با ایران می پردازیم. شرکت FAW بزرگترین خودرو ساز دولتی چین از افزایش 78 درصدی تولید خودرو و رسیدن این محصول به مرز یک میلیون دستگاه خبر داد. BMW آلمان نیز با فروش 98 درصد محصولات خود در سال جاری میلادی در جهان رکود دار شد. TaTa در هند نیز که به یکی از نوآوران صنعت خودروی هند تبدیل شده ، امسال 3درصد از میزان فروش خود یعنی 910 میلیون دلار را تنها به پروژه های تحقیقاتی تخصیص داده است. در این میان خودروسازان نیمه دولتی ایران افزایش 11/9 در صدی را در تولید خودرو های سواری در هفت ماهه نخست امسال تجربه کرده اند و بخش خصوصی در همین مدت شاهد کاهش 20/8 درصدی تولید بود و برخی خودرو سازان دیگر نیز (مانند زاگرس خودرو ) در طی هفت ماه گذشته حتی یک خودرو هم تولید نکرده اند. البته کاملا روشن است که اعداد و ارقام تولید و فروش خودرو در سه کشور اول با آلمان قابل مقایسه نیست ولی لااقل می توان حرکت رو به رشد تولید کنندگان ایرانی را در مقایسه با حرکت سریع و شتابان تولید کنندگان چینی و هندی مشاهده کرد . در حالی که ایران هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با اسقاط نمودن 2میلیون خودروی فرسوده است ، چین و هند در حال بلعیدن خودرو سازان جهان و افزایش تولید هستند.