سازمانهای مختلف، مسیرهای رشد متفاوتی را بر می گزینند. با مطالعه سازمانهایی که پروژه های رشد و تحول را در خود آغاز کرده اند، به طور کلی دو مسیر اصلی رشد قابل تشخیص است که پایه و اساس این مسیرها و استراتژیهای برآمده از آن، بر شرد و گسترش فن آوری اطلاعات و اینترنت قرار دارد. هر مسیر از دو مقطع یکسان با توالیهای مختلف تشکیل یافته است. این دو مقطع عبارتند از برجسته سازی فرایندهای محوری سازمان و رشد سهم بازار. هر چه نفوذ و اثرگذاری IT در فرآیندهای سازمان بیشتر باشد به گونه ای که فرآیندهای سازمان بتوانند با هزینه کمتر و شفافیت بیشتری به مکالمه با یکدیگر بپردازند، جداسازی فرآیندهای محوری سازمان راحت تر رخ می دهد. بنابراین این دسته از سازمانها شایسته است تا قدم اول خود را بر برجسته سازی فرآیندهای محوری سازمان قرار دهند و پس از آن به سوی رشد سهم بازار قدم بردارند. برعکس، سازمانهایی که نفوذ و اثرگذاری IT در فرآیندهای آنها قابل ملاحظه نیست، شایسته است تا رشد سهم بازار را قدم اول خود قرار دهند و سپس به جداسازی فرآیندهای محوری سازمان وارد شوند.