مدیریت دانش یکی از موضوعات مهمی است که در سال های اخیر به خاطر گذار از عصر صنعتی به عصر دانش به طور جدی در دستور کار دانشمندان علم سازمان و مدیریت قرار گرفته است. از این منظر جدید، دانش به عنوان یک منبع استراتژیک و ارزشمند در موفقیت و یا عدم موفقیت سازمان ها نقش حیاتی ایفا می کند. پیش بینی می شود سازمان هایی در آینده موفق باشند که بتوانند با ایجاد زیرساختها، فرایندها و آماده سازی همکاران خود به عنوان دانشکاران از این دارایی و منبع کلیدی به درستی استفاده نمایند. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله نحوۀ شکل گیری و چگونگی تکامل مدیریت دانش در سازمان ها بررسی می شود. ساختار کلی مقاله این گونه است: بیان اهمیت و نقش مدیریت داشن در سازمان ها، تبیین اجمالی و بررسی تاریخی نقش و چگونگی پیدایش و نفوذ مدیریت دانش در سازمان های حال و آتی، ارائه و بررسی یک مدل چهار مرحله ای از شکل گیری تا تکامل مدیریت دانش در سازمان (شامل نوآوری، تکثیر، مجتمع سازی و شبکه شدن) و بالاخره معرفی یک الگوریتم که شامل مراحل بلوغ میدریت دانش در سازمان می شود و برای پیاده سازی مدیریت دانش مفید خواهد بود، بخش پایانی مقاله را به خود اختصاص می دهد.