مقاله حاضر به بررسی ارتباط بین تجزیه و تحلیل محیط رقابتی سازمان صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی و انتخاب استراتژی بهینه می پردازد. وجود محیط رقابتی و کسب و کاری ناکارامد که به دلایل مختلفی چون سیستم بسته اقتصادی، اقتصاد حمایتی و محیط سیاسی بسرعت (بسیار) متغیر شکل گرفته است؛ مشکلات زیادی در صنایع کشور ایران بوجود آورده است. اگر رسانه و سازمان صدا و سیما را نیز یک صنعت بخوانیم، چنین معضلاتی دامنگیر صنعت مزبور نیز خواهد بود. مدل پورتر یکی از مدلهایی است که می تواند ما را در شناخت محیط صنعت کمک نماید. در محیط رقابتی بایستی عواملی چون عرضه کنندگان مواد اولیه، مشتریان، رقبا، کالاهای جانشین و تازه واردین مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. مقاله حاضر برآن است تا با استفاده از مدل مذکور این محیط رقابتی را مورد بررسی قرار دهد. سازمان صدا و سیما سازمانی خدماتی است و در مدل پورتر خدمت جایگزین محصول شده است. برای انتخاب استراتژی بهینه حتی اگر این استراتژی از نوع بینشی باشد، تحلیل محیط خرد و کلان تأثیر زیادی خواهد داشت. نتایج مقاله با استفاده از ابزارهایی چون پرسشنامه و مصاحبه با متخصصین و افراد با تجربه در صنعت رسانه بدست آمده است. درنهایت یافته های تحقیق بیانگر این مسأله است که حتی اکثر افراد با تجربه و تخصص در صنعت رسانه کشور ما با محیط صنعتی آشنایی نداشته؛ پس هیچ استراتژی رقابتی به صورت صحیح وجود ندارد