ارزیابی عملکرد نظام اداری اجرایی یکی از مؤلفه های اساسی و اجتناب ناپذیر مدیریت عملکرد می باشد. در ادبیات مدیریت به ارزیابی نیروی انسانی در مقایسه با ارزیابی عملکرد سازمانی توجه بیشتری مبذول گردیده است. در قوانین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دوم و سوم کشور به دنبال آن قوانین بودجه سالانه کل کشور به مضووع مهم و کلیدی ارزیابی عملکرد دستگاه های اداری-اجرایی بخش عمومی پرداخته شده است. در آستانه تدوین برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ارائه و تدوین مدلی جهت اریزابی عملکرد دستگاه ها می تواند گامی فراپیش در بهبود عملکرد نظام اداری اجرایی باشد. معمولاً ارزیابی عملکرد در یک دوره زمانی مشخص که بستگی به ماهیت، مقیاس، وظایف، مأموریت ها و اهداف سازمان دارد، تعیین می شود. لیکن عموماً این دوره برای دستگاه های بخش عمومی دولت با توجه به سالانه بودن نظام بودجه ریزی کشور یک ساله می باشد. با این وجود باید به عملکرد سال های قبل دستگاه نیز توجه نمود. روش اندازه گیری عملکرد پیشنهادی مدلی تحلیلی می باشد. این مدل ضمن در نظر گرفتن شاخص های عملکرد دستگاه در ابعاد عمومی و اختصاصی، روابط علی مابین شاخص و عملکرد دستگاه را تشریح و با توجه به عوامل درون زا و برون زای مؤثر بر عملکرد به ارزیابی یکپارچه و تحلیلی عملکرد سالیانه می پردازد. مدل ابداعی ارزیابی عملکرد تلفیقی از روش های کمی و کیفی مورد استفاده در ادبیات علم مدیریت می باشند. مقاله ضمن ارائه روش اندازه گیری و رتبه بندی عملکرد دستگاه های بخش عمومی شاخص های مورد استفاده و نحوه تهیه و تدوین آنها، اهمیت و وزن نسبی هرکدام از شاخص ها و چگونگی استفاده از روش تحلیلی در اندازه گیری و رتبه بندی عملکرد دستگاه ها را ارائه می دهد.