دراین مقاله ابعاد استراتژیک فعالیتهای تحقیق و توسعه درون صنعتی و ارتباط ذاتی و منطقی بین آنها معرفی می شود. سپس با بررسی ادبیات تحقیق مدیریت تحقیق و توسعه و مدیریت استراتژیک مدلی گام به گام برای تدوین استراتژی تحقیق و توسعه در یک واحد تحقیق و توسعه درون صنعتی پیشنهاد می گردد. بررسی منابع علمی نشان می دهد که واحدهای تحقیق و توسعه درون صنعتی حداقل در پنج زمینه نیاز به تدوین استراتژی دارند. تحقیق و توسعه تدافعی در مقابل تهاجمی، عمق فعالیتهای تحقیق و توسعه، نحوه انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه، تحقیق برای توسعه محصول در مقابل تحقیق بر روی فرایند و درنهایت نحوه سازماندهی تحقیق و توسعه در سطح یک سازمان صنعتی، پنج محور تصمیمات استراتژیک می باشند. این استراتژیها به طور مستقل از هم تعریف نمی شوند بلکه با یکدیگر و همچنین با استراتژی سازمان رابطه ذاتی و منطقی دارند. مدل پیشنهادی در این مقاله یک الگوی مفهومی برای کمک به تصمیم سازی استراتژیک مدیران تحقیق و توسعه به دست می دهد. در قسمت پایانی مقاله بخشی از اجرای این مدل در یک واحد صنعتی به عنوان مطالعه موردی ذکر می شود.