در ادبیات مدیریت اغلب گفته می شود"اگر نتوانید اندازه گیری کنید، نمی توانید مدیریت کنید"و "آنچه قابل اندازه گیری است، قابل انجام می باشد". این عبارت یکی از کلیدی ترین فاکتورهای مدیریت است. لذا برای نیل به این مقصود بحث ارزیابی عملکرد مطرح می شود. در ارزیابی عملکرد از میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده آگاه می شویم، وضعیت جاری خود را با روند گذشته مقایسه و نقاط ضعف و قوت را به منظور ترمیم آنها و اقدام اصلاحی شناسایی می کنیم. امروزه جهت دستیابی به یک الگوی مطلوب برای ارزیابی شرکتها، بررسی روش های متداول ارزیابی و نیز رویکرد های اتخاذی و اهداف از پیش تعیین شده امری بدیهی می نماید، لذا در این راستا استناد به تحلیل بنیادی و پرداختن به تمامی جنبه های مورد بررسی در ارزیابی ابزار BSC (کارت امتیازی متوازن) جهت تدوین استراتژی و ارزیابی عملکرد شرکتها معرفی می گردد.