استراتژی پدیده ای جهانی است.استراتژی صنعت لاستیک نیز به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم صنعت جهانی باید مدون باشد در این تحقیق به منظور تدوین استراتژی صنعت لاستیک، برنامه ریزی استراتژیک برای این صنعت طی شش مرحله طوفان مغزی خبرگان در گروه دلفی تدوین گردید. الگوی جامع مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی می باشد که در این تحقیق به قسمت اول یعنی مرحله تدوین پرداخته شده است.مدل انتخابی، برگرفته از کتاب مدیریت استراتژیک فرد. آر. دیوید می باشد. علت این انتخاب جامعیت و شفافیت این الگو و تلفیق علمی – کاربردی موضوع تحقیق همگام با طبقه بندی و دسته بندی مناسب برای تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی است. فرضیه کلی عبارتست از اینکه استراتژی های تدافعی در صنعت لاستیک، استراتژی های مناسبی هستند که مبنای آن وجود نقاط ضعف داخلی غالب بر نقاط قوت و تهدیدات بیشتر از فرصتهای این صنعت می باشد. طی فرایند تحقیق، استراتژی صنعت لاستیک توسط خبرگان آن طی شش نشست تدوین شد. فعالیت نشست اول مشخص کردن مأموریتهای صنعت، نشست دوم تعیین اهداف سازمانی در 10 محور، نشست سوم ارزیابی عوامل مهم و تاثیرگذار داخلی و خارجی بر سازمان، نشست چهارم تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و عوامل داخلی (IFE) با تعین ضرائب و رتبه ها، نشست پنجم تکمیل ماتریس SWOT و استخراج استراتژیهای چهارگانه WT,WO,ST,SO و سپس تشکیل ماتریس (IE)و در نهایت نشست ششم به اولویت بندی استراتژی های تدافعی به روش تحلیلی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM می باشد که در پایان نتایج حاصله ارائه می گردد. در انتها نیز پس از نتیجه گیری به ارائه پیشنهادهایی به محققین بعدی، مدیران، درست اندرکاران و سیاستگذاران تدوین کننده استراتژی صنعت لاستیک اقدام گردیده است.