طی سالیان اخیر، نظام توزیع کالا و بطور اخص فروشگاههای زنجیره ای کشور فاقد اثربخشی و کارایی لازم متناسب با روند روبه رشد شهرنشینی و اقتصاد در حال توسعه ایران بوده اند. یکی از راهکارهای عملیاتی بهبود عملکرد فروشگاههای زنجیره ای، مدیریت زنجیره عرضه می باشد. از این رو این تحقیق برآنست که راهکارهای عملیاتی در جهت بهبود عملکرد زنجیره عرضه در مدل های پیشین ارائه دهد. تحقیقات صورت پذیرفته در این راستا، بر لحاظ ابعاد و مؤلفه هایی نظیر رهبری، نهادینه سازی و یکپارچه سازی زنجیره عرضه، فرهنگ رقابت پذیری و کسب دانش در کنار ابعاد سنتی (نظیر فرایندها، نتایج مالی، مشتریان و ...) در سنجش عملکد زنجیره عرضه دلالت دارد. از این رو در جهت ترسیم مسیر تعالی عملکرد زنجیره عرضه، در مرحله نخست الگویی نوین در تعیین اوزان معیارهای مدل تعالی عملکرد زنجیره عرضه ارائه گردیده است. در بخش بعد به بررسی روابط علی مابین اجزای مدل پرداخته شده است و در نهایت به تلفیق این دو رویکرد ریاضی-آماری در جهت دستیابی به مسر تعالی عملکرد زنجیره عرضه پرداخته شده است.