وجود برخی مشکلات در زمینه بازاریابی، عرضه و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان در بازارهای جهانی باعث شده تا مشکلات زیادی برای دست اندرکاران صنعت فرش دستباف ایران ایجاد شود و علی رغم عرضه محصولی اصیل، شاهد سیر نزولی تولید و صادرات فرش دستباف ایران در سال های اخیر باشیم و به طورکلی نسبت به دیگر رقبای خارجی در جایگاه پائین تری قرار گیریم. در این تحقیق سعی شده است که با بررسی مدل های مختلف تجارت الکترونیکی و مطالعات صورت گرفته در این زمینه، نحوه به کارگیری و مزایای استفاده از سیستم های مبتنی بر آن مدلی برای موانع تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران پیشنهاد و از طریق پرسشنامه و با درنظرگرفتن طیف پنج نقطه ای لیکرت و میانگین برابر با 3 بع نوان شاخص عوامل مربوط به مدل پیشنهادی، موانع موجود در سر راه تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران مشخص و با ارائه راهکارها و پیشنهاداتی برای صادرکنندگان فرش، قدمی هرچند کوچک و ناچیز در جهت رشد و اعتلای این کالای ارزشمند در جهان و دستیابی به موقعیت از دست رفته آن، حاصل شود. درنهایت، موانع تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران به ترتیب اولویت به صورت زیر تعیین شدند: 1-مشکلات و موانع مربوط به زیرساختار اطلاعاتی، 2-مشکلات مربوط به زیرساختارهای قانونی، حقوقی و امنیتی، 3- مشکلات و موانع زیرساختار انسانی، آموزشی، فرهنگی و رفتاری، 4- مشکلات مربوط به زیرساختارهای گمرکی، بازرگانی و مالیاتی، 5-مشکل اینترنت، 6- مشکلات مربوط به زیرساختارهای فنی و سخت افزاری، 7- مشکلات مربوط به زیرساختارهای مالی و نرم افزاری