یکی از استراتژی های سطح شرکت، استراتژی تصاحب و ادغام شرکت ها است. این استراتژی به منظور خلق ارزش و افزایش ثروت صاحبان سهام اتخاذ می گردد. انگیزه ها و دلایل متعددی، مدیران عالی شرکت ها را به اتخاذ استراتژی مذکور تشویق می نماید که مهمترین آن ها کسب هم افزایی است. در این مقاله سعی شده است عملکرد مالی معاملات تصاحب شرکت ها در ایران مورد بررسی قرار گیرد. پس از طراحی شاخص های ارزیابی مالی، اطلاعات معاملات انجام شده در دوره پژوهشی 1376 تا 1381 از سازمان بورس اوراق بهادار جمع اوری و با استفاده از تکنیک های تی استیودنت و فریدمن (ناپارامتریک) تجزیه و تحلیل شده است. به منظور شناسایی اثرات کلان اقتصادی، نتایج آزمون شرکت های هدف (تصاحب شده) با نتایج شرکت های مشابه تصاحب نشده، مقایسه می گردد. نتایج کلی تحقیق بیانگر این است که مدیران شرکت های خریدار توانایی بهبود عملکرد و خلق ارزش برای صاحبان سهام شرکت نداشته اند و اغلب معاملات تصاحب شرکت در ایران با شکست مواجه شده و منجر به انتقال ثروت از سهامداران شرکت خریدار به سهامداران قبلی شرکت هدف شده است