تاکتیک نفوذ به طور کلی به معنی تلاش برای نفوذ در شخصی بالاتر یا پایینتر یا همردیف در سلسله مراتب سازمانی میباشد. در تعریف رابطه فرد و سازمان، باید گفت این رابطه لازم و ملزوم یکدیگرند. همانطور که در صورت عدم وجود تشکیلات سازمانی افراد به اهداف خود دست پیدا نمی کنند، در صورتی که افراد نیز از خود تعهد نشان ندهند سازمان در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهد ماند. در این مقاله تاکتیکهای نفوذی که اغلب در سازمانهای ایرانی در بین افراد سازمان در جهت پیشبرد اهداف و انتظارات، مورد استفاده قرار میگیرد مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور با تحقیق و تفحص در منابع مختلف اینترنتی، کتب درسی و . . . سعی شده است که متداولترین و مهمترین روشهای مستعمل استخراج شود و سپس با طرح پرسشنامه این تاکتیکها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.