کارکنانی که بتوانند توانمندیهای خود را در اختیار اهداف سازمان قرار دهند، محوریترین سرمایه پایدار سازمانها محسوب میشوند. یکی از عواملی که توسعهیافتگی انسانهای سازمانی را تحت تاثیر قرار میدهد، وجود تخلفات اداری است که بهنحوی بین فرد و سازمان ایجاد مشکل میکند. در این بین عوامل متعدد پنهان و آشکار، درون سازمانی و برون سازمانی در شکلگیری نطفه تخلفات موثرند. یکی از عوامل سازمانی موثر در تخلفات، فرآیند مدیریت در کل سازمان است که میتواند در ریشهکنی تخلفات نقش موثری داشته باشد. براین اساس باتوجه به نقش و اهمیت فرآیند مدیریت در تخلفات در این مقاله سعی بر آن است که نقش مدیریت در بروز تخلفات که مستند به تجارب نگارنده است تبیین شود.