شرکتهای کوچک در اکثر کشورهای درحال توسعه و از جمله ایران نقش مهمی در نظام تولیدی، تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی دارند. استفاده از تجارت الکترونیکی در این بخش عمده از اقتصاد ملی مزایای کلانی را به همراه خواهد داشت. در این مقاله محققین با رویکردی نوین و متفاوت به بررسی اثر متغیرهای آمادگی سازمانی، پویایی بازار، مزایا و مخاطات تجارت الکترونیکی و ظرفیت نوآوری بر به کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک پرداختند. برای انجام تحقیق، پرسشنامه ای 46 سوالی مطرح و در 7 صنعت توزیع شد. نرخ برگشت 81% و پایایی تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 0.894 محاسبه شد. نتایج حاکی از آن است که حدود 72% نمونه مورد بررسی فاقد وب سایت و تنها 2% دارای وب سایت مبادله ای هستند. ضرایب مسیر محاسبه شده در تحلیل مسیر نشان داد که آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، ظرفیت نوآوری شرکت و مخاطات تجارت الکترونیکی بر به کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک اثرگذارند. تجزیه اثرات مشخص نمود که اثر کل متغیرهای آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، نوآوری شرکت و مخاطرات تجارت الکترونیکی به ترتیب معادل 0.457، 0.421، 0.404، 0.334 و 0.153- است.