شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 20,115
بازدید دیروز: 21,251
بازدید کل: 152,322,184
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 126
کاربران حاضر: 126
بررسی امکان توسعه صادرات ایران با شرکای تجاری منتخب
چکیده:

هدف از این مطالعه، بررسی امکان پذیری گسترش صادرات ایران به شرکای تجاری منتخب است. این کشورها شامل 26 شریک عمده تجاری ایران می شوند که تراز تجاری ایران با آن ها طی سال های 2003-1999، بیش از منفی یکصد میلیون دلار بوده است. در این بررسی، سعی شده با استفاده از معیار کسینوس (Cosine)، درجه اکمال تجاری میان ایران و هر یک از این کشورها مورد اندازه گیری قرار گیرد. نتایج نشانگر آن است که بیشترین امکان توسعه صادرات ایران از میان این گروه از شرکای تجاری مرتبط با کشور هند است. کشورهای ژاپن، کره جنوبی، تایلند، ایتالیا، سوئد، فرانسه، اسپانیا، هلند، چین، آلمان و اوکراین شرکایی هستند که می توانند برای گسترش صادرات ایران مورد توجه قرار گیرند. زیرا صادرات ایران با نیازهای وارداتی این کشورها از درجه اکمال بالایی برخوردار است. ضمن آنکه در روند زمان، ساختار کالاهای وارداتی این کشورها و ساختار کالاهای صادراتی ایران به گونه ای بوده که امکان توسعه صادرات ایران را تقویت کرده است.

کلید واژه: توسعه صادرات، اکمال تجاری، شرکای عمده تجاری، شاخص کسینوس
نویسنده(گان): میترا رحمانی، محمدرضا عابدین مقانکی
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1387
تعداد صفحات: 33
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.