شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 19,277
بازدید دیروز: 21,251
بازدید کل: 152,321,346
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 110
کاربران حاضر: 111
معماری کلان زنجیره عرضه چای ایران
چکیده:

صنعت چای ایران علی رفم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده های ایرانی، ضرورت تدوین استراتژی و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دوچندان کرده است. از این رو در این مقاله وضعیت جهانی و داخلی تولید و تجارت چای ارزیابی شده و با استفاده از مدل الماس گون پورتر – به عنوان چارچوب مطالعه رقابت پذیری – نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صنعت چای مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این زنجیره عرضه چای کنیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید و تجارت چای ارزیابی شده است. یافته های این مقاله نشان می دهد که فقدان مدیریت یکپارچه در زنجیره عرضه صنعت چای مهمترین و اساسی ترین عامل تضعیف این صنعت بوده است. همچنین ایجاد ساختارهای پشتیبان در بخش های مختلف زنجیره عرضه چای و حاکم شدن تفکر مدیریت یکپارچه بر زنجیره تولید چای و ایجاد وابستگی بین سرنوشت بخش های درگیر در زنجیره عرضه می تواند به عنوان عاملی در شکل گیری مکانیزم های تقویت کننده مزیت رقابتی صنعت چای مطرح شود.

کلید واژه: چای، استراتژی، مدیریت زنجیره عرضه، رقابت پذیری، مدل الماس گون پورتر
نویسنده(گان): محمدرضا امین ناصری، مرتضی مرادی، سیداحسان ملیحی
منبع: نشریات معتبر مدیریتی- ارسالی کاربران سایت
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1387
تعداد صفحات: 25
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.