سازمان ها همواره به دنبال کسب برتری در بازارهای سنتی (غیر اینترنتی) از طریق سخت کوشی و تکیه بر منابع و قابلیت های موجود در بازارهای مدرن و اینترنتی با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده اند. بنگاه ها در بازارهای الکترونیکی مزیت رقابتی خود را بر پایه شایستگی های اطلاعاتی و ارتباطی تعیین می کنند. چنانچه بنگاه ها از شایستگی های اطلاعاتی و ارتباطی بالایی برخوردار باشند، به نوعی از شایستگی استراتژیک برخوردارند و چنانچه این شایستگی ها کم باشند، شایستگی بنگاه ها عملیاتی محسوب می شود. بر این اساس می توان شایستگی هایی که تعیین کننده مزیت رقابتی در بنگاه می شوند را در قالب سه شایستگی اطلاعاتی، ارتباطی و عملیاتی در نظر گرفت. هدف مطالعه حاضر شناسایی مزیت های رقابتی بنگاه ها در بازارهای اینترنتی و ارزیابی مزیت های رقابتی پایدار اینترنتی شرکت های تولیدی برتر ایران می باشد. داده های تحقیق حاضر از جامعه شرکت های برتر تولیدی ایران و از یک نمونه 44 تایی با 32 پاسخ قابل تحلیل گردآوری شده و با استفاده از آزمونtمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. دستاورد مفهومی این مقاله توسعه فرایندی است که بواسطه آن سازمان ها در می یابند که چگونه در بازارهای اینترنتی به ایجاد و پایدار سازی مزیت رقابتی پرداخته و از آن طریق خود را رقابت پذیر نموده و عملکردی بهتر از خود بر جای بگذارند تا ضمن پیشی گرفتن از رقبا، برای مشتریان و سهامداران و سایر ذینفعان خود ارزش متمایزتری ارائه نمایند. می توان این فرایند را جمع بندی مباحثی به حساب آورد که در زمینه مزیت رقابتی و رقابت پذیری مبتنی بر ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی مطرح گردیده است. نتایج این تحقیق نشان داد شایستگی اطلاعاتی و ارتباطی شرکت های برتر تولیدی ایران در بازارهای الکترونیکی بالا بوده اما شایستگی عملیاتی آنها در بازارهای الکترونیکی پائین است