هدف این پژوهش، بررسی وضعیت فعلی زنجیره تأمین کالا در سازمان به منظور نمایان ساختن نقاط ضعف و قوت آن از یک طرف و مقایسه آن با شرایط به کارگیری الگوی زنجیره تأمین مبتنی بر رویکرد SCM و تأثیرات آن بر بهبود کیفیت ارائه خدمات و همچنین کاهش هزینه های موجودی و تعمیم نتایج به دیگر سازمان های تدارکاتی از طرف دیگر است. بدین منظور ابتدا در مقاله حاضر یک سازمان تدارکاتی به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است. پیشینه و مبانی نظری زنجیره تأمین و مدیریت آن با هدف شناسایی مؤلفه های تأثیرگذار بر بهبود کیفیت ارائه خدمات و کاهش هزینه های موجودی بررسی شده و سپس این مؤلفه ها در قالب چارچوب نظری پژوهش و نظرات خبرگان استخراج گردیده است. داده های پژوهش با طراحی و تنظیم پرسشنامه برمبنای طیف لیکرت و در دو بخش داده های جمعیت شناختی و داده های اختصاصی در قالب 50 مؤلفه در جامعه آماری نمونه، جمع آوری، دسته بندی و بر اساس فرضیه های پژوهش، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای اولویت بندی تأثیرگذاری مؤلفه ها از روش TOPSIS بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بر تأیید فرضیه ها دلالت دارد و اولویت تأثیرگذاری متغیرها نیز به ترتیب شناسایی شده است.