محیط کسب و کار و تجارت، تحت تأثیر عوامل متعدد در حال تغییر و تحلو است. مطالعه مستمر تحولات محیطی و دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی و صادرات کالا و خدمات و انتقال و انعکاس آن به مدیران عالی و بخش های مختلف صنعت از جمله رسالت های مهم بازاریابی است. در راستای کمک به توسعه صادرات و بازاریابی صادراتی فرش دستباف، ضمن الگوگیری از بازاریابی بازاریابی فرایندی و هماهنگ، پنج عامل: مدیریت، محیط، استراتژی، بخش بندی و آمیخته بازاریابی به عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فرش دستباف ایران در دو وضعیت موجود و مطلوب مورد بررسی و پیمایش قرار گرفته است. با طراحی پرسشنامه درخصوص پنج عامل مذکور، پانزده متغیر اصلی و 78 مؤلفه مرتبط و تبیین کننده متغیرهای اصلی، از چهار گروه آماری تحقیق شامل: صاحبنظران، صادرکنندگان، واردکنندگان فرش ایران در خارج و فروشندگان در داخل و خارج، در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از تأیید روابط معنی دار میان عوامل پنجگانه اصلی در تحقیق حاضر بود و فرضیات تحقیق تأیید شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که پنج عامل فوق الذکر مهمترین عوامل مؤثر می باشند. اولویت تأثیرگذاری این عوامل عبارتند از محیط، آمیخته، بخش بندی، استراتژی و مدیریت بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران. آسیب شناسی فرش دستباف نیز حاکی از آن است که بر اساس نظر پاسخگویان، پیرامون 5 متغیر اصلی، تفاوت معنی داری بین وضع مطلوب و موجود وجود دارد که نشان از نارسایی در وضعیت موجود بازاریابی صادراتی فرش دستباف در ایران می باشد. نتایج تحقیق دربرگیرنده پیشنهادات و راهکارهای اساسی برای برنامه ریزان و سیاستگذاران امر تولید و صادرات فرش دستباف می باشد.