در این مقاله تلاش بر آن است تا عوامل مداخله گر مؤثر بر رابطه بین فناوری اطلاعات و عملکرد شرکت های تجاری شناسایی شود. لذا، ضمن ارائه مدل مفهومی سعی شده است با استفاده از رویکرد فراتحلیل، مدل مذکور آزمون و عوامل مداخله گر مورد تأیید شناسایی گردد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مطالعات انتشار یافته در مجلات معتبر بین المللی از سال 1976 تا 2004 می باشد که رابطه بین فناوری اطلاعات و عملکرد شرکت های تجاری را بررسی کرده اند. در مجموع پس از طی مراحل اشاره شده در فوق، 585 مطالعه قابل استفاده شناسایی گردید. با توجه به امکان بررسی کلیه مطالعات انجام شده نیازی به نمونه گیری نبوده و تمامی مطالعات صورت گرفته بصورت تمام شماری در این تحقیق بررسی شده اند. نتایج نشان می دهد که سه مورد از متغیرهای مرتبط با ویژگی های موضوع، چهار مورد از متغیرهای مربوط به ساختار پژوهش و چهار مورد از متغیرهای مرتبط با ویژگی های نمونه به عنوان مداخله گرها منجر به تفاوت در ارتباط بین فناوری اطلاعات و عملکرد شرکت های تجاری شده است