استراتژی های بازاریابی در بازارهای الکترونیکی، همواره یکی از مقوله های مهمی است که در حوزه های جدید مطالعات بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. اما در این زمینه دیدگاه های بسیار متنوعی ارایه شده است. از سویی دیگر با توجه به اینکه در کشورمان مطالعاتی چندانی در این زمینه انجام نشده است بنابراین بررسی این استراتژی ها از اهمیت دو چندان برخوردار است، زیرا با ورود به دنیای تجارت الکترونیکی و استفاده از ابزارهای نوین در حوزه های جدید فناوری و تجارت، بنگاه ها ناگزیر خواهند شد تا با بکارگیری استراتژی های نوین تجاری، خود را برای فشارهای رقابتی جدید آماده نمایند. نتایج تحقیق نشان می دهد که استراتژی های بازاریابی در بازارهای الکترونیکی را می توان به چهار دسته استراتژی های بازاریابی مبادله ای، استراتژی های بازارایابی پایگاه داده، استراتژی های بازاریابی رابطه ای و نیز استراتژی های بازاریابی مبتنی بر دانش تقسیم نمود. علاوه با این بررسی وضعیت شرکت های برتر ایران، نشان می دهد که عمده شرکت های برتر تولیدی ایران به دنبال انتخاب استراتژی های بازاریابی مبادله ای می باشند که این استراتژی ها متناسب با شرایط اقتصاد نوین امروزی نمی باشد.