امروزه تولید متناسب با نیازها، ترجیحات و سلایق مصرف کنندگان بازارهای خارجی اساس ماندگاری در بازارهای جهانی است. به عبارت دیگر در جهان امروز مصرف کنندگان هستند که بر بازار حاکمیت داشته ونقش تعیین کننده را در تقاضای جهانی ایفا می کنند. از اینرو انتخاب صحیح بازار هدف به عنوان گام اول شناخت خواسته ها و انتظارات خریداران در هر بازار بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس هدف این تحقیق شناسایی بازارهای هدف و موانع حضور در آنهاست. بدین منظور در ابتدا بر اساس معیار مزیت نسبی آشکار شده، برخی محصولات صادراتی مواد غذایی انتخاب و بازارهای اولویت دار برای آنها با روش TOPSIS شناسایی می شوند. در انتها موانع حضور در بازارهای فوق اعم از استانداردهای میکروبی و شیمیایی، بهداشتی و موانع تعرفه ای مورد بررسی قرار می گیرند.