در این مقاله الزامات بسترسازی در زیرساختهای رقابتی صنایع خودروسازی ایران جهت ورود به سازمان تجارت جهانی(WTO) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ابتدا با استفاده از روش شناسی (متدولوژی (SD اوضاع رقابتی شرکت ایران خودرو (به عنوان پایلوت جهت بکارگیری نتایج حاصل از تحقیق) برای زمانهای قبل از پیوستن ایران به WTO و در مقایسه با سایر رقبای داخلی، مدل سازی شده و سپس با اعمال دو سناریو به مدل، مبنی بر اینکه اگر بستر سازیهای لازم جهت ورود ایران به مذاکرات دو یا چند جانبه WTO در بخش صنعت خودرو صورت بپذیرد و یا نپذیرد، چالشها (قطعی) و فرصتهای (احتمالی) پیش روی شرکت ایران خودرو (در حوزه خرد) و بخش صنعت خودرو (در مقیاس کلان) پس از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، و با حضور رقبای خارجی در بازار داخل تجزیه و تحلیل خواهد شد. در نهایت سیاست های بهینه مبنی بر اینکه آیا بسترسازی در زیرساخت های رقابتی بخش صنعت خودرو لازم است یاخیر، به ورودی مدل اعمال شده و مورد آزمون و بررسی قرار می گیرد.